Lichamelijke fitheid is zo belangrijk

Trainen begeleiding

Lichamelijke fitheid is een van de belangrijkste aspecten van uw gezondheid. Het lichaam kan zelfs beter omgaan met overgewicht als het in vorm wordt gehouden. Dit kan in het dagelijks leven gemakkelijk worden bereikt door elke bewegingsmogelijkheid te benutten. Matige, regelmatige lichaamsbeweging kan veel aandoeningen voorkomen of verlichten.

Je hoeft niet op één been te staan ​​om ’s ochtends je tanden te poetsen of kniebuigingen te doen in de vrieskou bij het open raam – dat doen maar weinig mensen. Extreme aanbevelingen hebben weinig zin. In de regel moet fysieke fitheid worden bereikt door simpelweg kleine alledaagse dingen te doen, zoals trappen lopen en fietsen, en geoptimaliseerd worden door middel van matige, gerichte training. Dit bereik je natuurlijk niet door uren op de bank te zitten. Hier komt voeding om de hoek kijken. Een groente- en fruitgeoriënteerde voeding met weinig maar de juiste vetten en het bewust genieten van vlees en worst hoort daar net zo bij als regelmatige visconsumptie. Iedereen die let op fysieke fitheid zal niet alleen heel snel stoppen met roken, maar zal ook voorzichtig zijn met alcohol en suiker en ongezonde toevoegingen in voedsel. Je hoeft niets te missen, maar je gaat vrijwillig meer aandacht besteden aan wat je lichaam wil voor zijn fysieke fitheid. Blijf uit de buurt van dure diëten, maar eet ook niet als je er geen zin in hebt.

Fysiek fit zijn heeft veel voordelen:

  • Het lichaam nadert zijn welzijnsgewicht. Het ideale gewicht en de BMI-gegevens zijn in vakkringen altijd omstreden, en ook artsen vinden voordelen bij mensen die niet helemaal slank zijn, bijvoorbeeld in verband met hartaandoeningen. Maar het is bekend dat obesitas tot veel andere gezondheidsbeperkingen leidt. Deze omvatten stofwisselingsziekten zoals diabetes en gewrichtsproblemen.
  • De bereikte spieropbouw verhoogt ook de calorieverbranding tijdens de rustfase. Omgekeerd betekent dit dat je automatisch afvalt bij dezelfde voedselinname en jezelf toch met een gerust geweten kunt trakteren op een fluitje van een cent. Bovendien verstrakt het cijfer.
  • De bloedsomloop blijft in beweging, de prestatie van het hele organisme wordt geduwd. Ook privé en op het werk is dit merkbaar.
  • Lichamelijke fitheid bevordert de concentratie en geeft energie. Depressie komt veel minder vaak voor bij actieve mensen. Het immuunsysteem is ook zeer actief en maakt het lichaam beter bestand tegen aanvallen van bacteriën en virussen.
  • Een belangrijk voordeel voor alle ouderen: vallen wordt vermeden met een goede lichamelijke conditie, omdat het evenwichtsgevoel wordt getraind en de controle over het eigen lichaam aanzienlijk groter is. De gewrichten worden gesmeerd, de spieren worden versterkt en de gevreesde osteoporose wordt afgeweerd. Sport zorgt er ook voor dat je meer drinkt, wat belangrijk is voor het functioneren van alle organen, zeker naarmate je ouder wordt. De bloedcirculatie verbetert aanzienlijk en de huid ziet er jonger uit.

Om fysiek fit te worden, hoef je niet in vier weken fit te zijn voor de marathon. Sommige deskundigen zijn tot de conclusie gekomen dat meer dan een half uur per dag of maximaal vier tot vijf uur per week niet nodig is en zelfs meer schade kan aanrichten. Dat heeft zeker met veel factoren te maken: Bent u al eerder actief geweest? Heb je misschien zelfs aan wedstrijdsport gedaan? Dan heb je zeker een ander programma nodig dan iemand die nog nooit heeft gesport. Er wordt ook gedebatteerd of persoonlijke fysieke fitheid niet voor elke persoon op verschillende manieren wordt bereikt. De een beweegt maar weinig en blijft gezond, de ander gaat elke dag joggen of zwemmen en wordt ziek. Maar een goede raad is: maak een stevige wandeling van minstens een half uur per dag. Je lichaam zal je vertellen wat je nog meer moet inbouwen in wielrennen of teamsporten voor je individuele fysieke fitheid als je er goed naar luistert.

Fitheid is dus belangrijk. Kijk op https://outwork.nl/ hoe ook jij fit kunt worden.

Lichamelijke fitheid is zo belangrijk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven