Metabaas Mark Zuckerberg is verre van de enige CEO van Silicon Valley die denkt dat de toekomst van zijn bedrijf in de Metaverse zal liggen. Maar wat betekent de term eigenlijk? In april 2021 kondigde Fortnite-maker Epic Games een financieringsronde van $ 1 miljard aan. Volgens CEO Tim Sweeney zal het geld worden gebruikt om de langetermijnvisie van het bedrijf op een Metaverse te implementeren. Een paar maanden later vertelde Meta-baas Mark Zuckerberg aan investeerders dat de socialemediagigant in de toekomst een “Metaverse” -bedrijf zou worden. En Microsoft-baas Satya Nadella heeft ook aangekondigd dat zijn bedrijf een “enterprise metaverse” wil bouwen.
Waar komt de term “metaverse” vandaan?
De term metaverse werd voor het eerst gebruikt in Neal Stephensons sciencefictionroman Snow Crash uit 1991. De auteur beschrijft de Metaverse als een soort global virtual reality waarin mensen als avatars rondlopen. Het geheel doet een beetje denken aan de massale multiplayer online role-playing games van tegenwoordig. Alleen is er geen spel, geen hoge score, geen vast doel. Integendeel, de Metaverse is gebouwd als een digitaal alternatief voor de fysieke wereld.
Op het eerste gezicht verschilt het onderliggende concept niet zo veel van wat sci-fi-auteur William Gibson begin jaren tachtig omschreef als cyberspace. Maar we gebruiken deze term al heel lang voor het echte internet – en dus ook voor banale dingen als panty’s shoppen bij Zalando of vakantiefoto’s uitwisselen in de familiegroep op Whatsapp. De term kan de fantasie van beleggers dan ook maar in beperkte mate prikkelen.
Waar hoopt Silicon Valley op van een Metaverse?
Als je wilt begrijpen wat Zuckerberg en Sweeney van de Metaverse verwachten, moet je de teksten van durfkapitalist Matthew Ball bestuderen. Zijn essay “The Metaverse: What It Is, Where to Find it, Who Will Build It, and Fortnite”, gepubliceerd in 2020, kreeg veel lof van beide bazen van het bedrijf en, volgens berichten in de media, zelfs verplichte lectuur verklaard voor werknemers van Meta. Terwijl de tekst stelt dat “de volledige visie voor de Metaverse ongrijpbaar, fantastisch en tientallen jaren weg blijft”, definieert Ball niettemin zeven kernattributen voor de Metaverse in zijn essay:
De Metaverse kan nooit worden gestopt of gepauzeerd. Het blijft doorgaan.
Het is live. Zowel in de Metaverse als in de echte wereld zijn er in de tijd beperkte evenementen. De Metaverse als geheel vindt echter in realtime plaats.
Er is geen bovengrens voor het aantal deelnemers.
De Metaverse heeft zijn eigen economie. Bedrijven en particulieren kunnen investeren, kopen, verkopen en betaald worden voor werk binnen de Metaverse.
De Metaverse omarmt zowel de digitale als de fysieke wereld. Er zijn ook open en gesloten platforms binnen de Metaverse.
Digitale objecten zijn uitwisselbaar binnen de Metaverse. Als voorbeeld noemt hij objecten uit videogames die tegenwoordig alleen in de betreffende game kunnen worden gebruikt. Volgens Ball is er in de metavers echter altijd de mogelijkheid om deze objecten in een andere context te gebruiken.
De Metaverse staat vol met inhoud en ‘ervaringen’ die zijn gecreëerd door individuen, privégroepen of bedrijven.